40 grader och snö på taken!

När vi vaknade igår så mådde Amanda bättre så vi satsade på ett sista besök på Universal.
Två timmar i kö för att komma in till Harry Potter delen av parken. Väl inne ser man "snö" på alla taken lite märkligt när det var långt över fryspunkten;)
En timme och femton minuter i kö för att gå igenom slottet och åka den nya attraktionen.
Lång dag i parken med mycket köande, mycket mer än när Amanda och jag gick själva. När allt köande var slut kom åskan och regnet som vanligt, då gick vi till Hard Rock Café och åt riktigt god mat.
Dagen spenderades i Florida Mall för några sista inköp. Amanda och jag hann även med ett dopp i poolen, innan middagen.
Här kommer lite härliga bilder från gårdagen:
Börjar se ingången efter två timmar...
Slottet gav ett pampigt intryck.
Undrar om Snape är där inne?
Annorlunda ingång...
Vet inte vad jag ska skriva.
Mamma och pappa försvann in i dimman.
//Anna och Amanda

28 grader och vi har tjocktröjor...

Igår skrev vi ett långt inlägg där vi beskrev de senaste dagarna, när vi var klara och skulle lägga upp det slutade nätverket att fungera... allt vi skrivit var försvunnet. Så dagen inlägg kommer utan våra vanliga kommentarer.
I förgår ställde vi klockan på ringning vid 7 för att kunna följa det kungliga bröllopet på svt play. Vi kunde titta ett tag innan nätverket på hotellet gav upp. för att då hitta på något annat gick Amanda och jag(Anna) på bio och såg "Get him to the Greek". Filmen var riktigt bra och vi fick skratta hysteriskt mycket.
Igår Besökte jag och Amanda Universal studios och deras nya Harry Potter del. Vi stod först i 35 min för att komma in till den nya delen och sedan ytterligare 2 timmar för att åka den nya Attraktionen inne i slottet. Det var dock värt det för den liknar inget annat vi åkt förut. Att gå runt i Hogsmede kändes väldigt häftigt och de har gjort ett mycket bra jobb med detaljerna. Synd bara att det var så otroligt mycket folk och kö till allting, till och med affärerna. Helt plötsligt öppnade sig himlen och regnet öste ned samtidigt som åskan slog ned någonstans på parken. Vi bestämde då oss för att åka hem. Nästan framme vid parkeringen, där mamma och pappa stod och väntade, halkade Amanda på den vattenfyllda marken... folk runt omkring reagerade snabbt och de tog väl hand om henne. Hon landade rakt på ryggen. Efter ett tag mådde hon lite bättre så att vi sakta kunde gå mot parkeringen.
Idag har vi bytt hotell här i Orlando så att vi nu bor närmre Universal och har försökt att ta det lite lugnt så att Amanda kanske mår bra nog att försöka sig på parken en sista gång.
Här kommer bilder från bion:
Utsidan
STOR popcorn och STOR Cola. (Mtn Dew'n är bara med för storleksuppfattning)

Midsommar på IKEA

Idag slappade vi på hotellet med sol och bad innan ett nytt åskoväder kom in över oss. Följde ovädret på den lokala väderkanalen, det växte och växte för att sedan försvinna.
Efter lite tvättning och rena kläder satte vi oss i bilen för att åka till IKEA här i Orlando. När vi kom dit var det redan fullt med barn som hade blomsterkransar på huvudet och små grodorna sjöngs och dansades runt midsommarstången. De hade dukat upp ett fint smörgåsbord, men potatismoset och prinskorvarna smakade inte riktigt som hemma. Amerikanarna som handlade tittade med skeptiska ögon där vi satt och åt konstig mat och de få som var med hade väldigt svårt för vissa saker som till exempel en så avancerad sak som osthyvel.

Tog en liten omväg hem för att få se lite nya ställen och stannade en bit bort från hotellet för att titta om det fanns en bio där, och mycket riktigt, där lår det ett IMAX. Men alla filmer hade redan börjat. Ska försöka imorgon igen.

Tänkte bara berätta om att idag öppnades Harry Potter delen på Universal studios. Det har gjorts reklam om den sedan vi kom hit och nästan alla kanaler har haft en nedräkning och visat bilder från skådespelarnas besök. Och idag var det alltså dags för the Grand opening event. Folk hade stått och köat sedan igår för att komma först i kön och få en chans till att se Harry him self.

Här kommer lite bilder från dagen:
Nästan alla i poolen (utom proffsfotografen själv;))
Bara minuter efter den vilda dansen.
Bröllopsyra även här.
Midsommarstång
Amanda och mor
Anna och far
Anna och Amandas naglar...
Det uppdukade smörgåsbordet.
Det är inte så lätt att använda en osthyvel om man aldrig har sett en förut...

Daytona Beach

Efter flera dagars shopping och gående inomhus kände vi att det var dags för ett miljöombyte. Första gången hela familjen var här besökte vi Daytona Beach och blev en favorit, därför bar det av dit igen. Mycket hade förändrats och blivit större. Nu är det dessutom sommar och högsäsong. Hela staden blomstrade och man såg den från sin rätta sida.
Här i USA har man en annan syn på bilar och miljö (suprise) här fick man köra och parkera på stranden, hela dagen för fem dollar. Sanden var fantastisk och vattnet var svalkande.
När det var dags att äta så åkte vi till Chipotle något som vi har velat göra sedan vi kom hit eftersom det är ett ställe som kommer gott rekommenderat och klassas till "ett av världens bästa burrito hak". Det var helt klart en klass för sig. Mamma stod för underhållningen under lunchen... hon rapade högt och tydligt som ekade i den inte allt för stora restaurangen, men den bjöd hon på ;)
Innan vi körde hemåt åkte vi längs kusten och tittade på alla fina hus och roliga hotell med varierande teman. När vi körde hem såg vi en vägg av regn som vi så klart skulle åka igenom... regnen var så hårt att all smuts på bilen försvann som om vi hade tvättat bilen med en högtryckstvätt. ju närmre Orlando vi kom ju mörkare blev molnen och blixtarna allt tätare. De slog ner tätt omkringos och inte lika fjånit som hemma i Sverige utan rejält, ibland kom det två blixtar från olika håll som slog ner på samma ställe.
När vi kom hem, blöta som slickade katter, såg vi fram mot att äta ananasen som vi köpt bara för att upptäcka att den var helt svart inuti :( Anna och pappa fick därför åka ut på matjakt och kom hem med färdigskuren ananas, färska jordgubbar och något så konstigt som corndogs. Vet inte riktigt hur man ska beskriva dem... en korv på pinne med ett överdrag av majsbröd. Ingen riktig smakupplevelse men de mättade.
Nu börjar klockan bli mycket här och det är dags för att sova samtidigt som ni där hemma snart ska gå upp.
Här kommer lite bilder från dagen:
Ja, den förklarar sig själv...
Anna och Amanda efter en jättevåg som tog oss vatten överhuvudet ;)
Ganska lång strand.
Far och mor svalkar sig i bakluckan.
Amanda och Anna poserar i solen.
Ha det bra så hörs vi snart igen. Tack för att kommentarer, keep em coming dudes!

Tandrollen anfaller...

När Amanda inte hittade sin tandborste i morse så blev hon lite desperat och tog till drastiska meningar som just tandtrollen anfaller.

Gårdagen bjöd allt från Shopping till Spöregn. Avslutades på en trevlig restaurang mittemot vårt hotell.

Idag gjorde vi något "galet" nämligen åt köttbullar på IKEA. Där köpte vi även biljetter till deras midsommarfirande som äger rum nu på fredag. Kassörskan lyste upp som en sol när vi sa att vi kom från Sverige. Tog en SNABB tur genom Florida Mall för några kompletterande inköp. När vi kom ut till bilen var värmen VÄLDIGT påtaglig och alla kände att de behövde kylas ner, därför delade vi på milkshakes. När vi kom till hotellet började vi med tvättning som alltid är lika kul ;) Anna och jag satt och vaktade maskinerna och passade på att spela lite kort vilket vi uppenbarligen var för trötta för eftersom vi inte märkte varandras fel (eller våra egna).

Här kommer lite bilder från de senaste dagarna:
Restaurangen som vi åt på igår kväll.
Jag och Anna poserar utanför IKEA.
Ha det så bra och tack för kommentarerna kul att se att det är några som läser
// Anna och Amanda

Shopping och flygplan

Hejsan svejsan!
Igår besökte vi ett outlet där vi handlade Converse, Vans och "lite" annat. Letade efter närmsta Applebee's som låg en bit bort. Det var lika gott som vanligt.
Idag började vi dagen med att försova oss, så vi missade frukosten som slutar kl.9. Så istället blev det amerikanska pannkakor på Friendly's, synd. Körde västerut på väg 4 till ett flygplans museum. Där fick man gå in i olika visnings plan. Men det absolut roligaste på museet var barn hörnan där det fanns flera roliga aktiviteter. Här kommer det lite bilder från dagen:
Förväntansfullt längtar vi efter pannkakor.
Allt handlar om Disney här...
Ingången till museet.
Säkerhets instruktioner. (Lita aldrig på en flygvärdinna med en tröja som det står "all time low" på)
Girls team
Annas nya skor.
Flygplan eller giraff?
Lekrummet :D
Pappa prövar luftballongen.
Detta är det enda säkra sättet Amanda kan (och bör) pröva segelflygning.
Och hör sen!
Nu skall vi utföra manikyr och pedikyr på varandra. Pappa ska få blommor ;)

Universal Studios del 1

Här kommer lite bilder från våran härliga dag på Universal.
På väg från parkeringshuset.
Framme vid City Walk.
Posing del 1
Posing del 2
Deras nya berg och dalbana där man får välja sin egen musik under åkturen. Den kittlade dödsskönt i kistan!
Parkens nya Simpson ride, den var väldigt häftig.
Ja, det var varmt och jag var hungrig.
Svalt och mättande...
...vilket gjorde susen.
Gulliga gubbar från en kommande film.
Scooby dooby dooooo!!!!
The Simpson's
Och deras kärra.
Två slagna hjältar när vi kommit hem till hotellet efter en lång och varm dag.

Uppdatering från dagen

Dagen började med att hela bunten åt frukost på hotellet som vanligt och är nu mer lite av experter på Best Westerns hotell frukost. Efter en strålande start på dagen gick vi upp på hotellrummet och bokade biljetter till Universal Studios :D WEEEEEEEEEEEE!!!!! När detta var avklarat så började vi att köra runt utan något mål eller GPS. Det slutade med att vi hamnade på Florida Mall (oj oj oj) helt utan avsikt. Detta gladde inte alla lika mycket (gissa vem). När vi kom där ifrån så var Anna och Amanda båda lite fattigare men ändå rikare efter ytterligare ett besök på Hot Topic. Enligt Anna kan man aldrig få för mycket Twilight saker och enligt Amanda kan man aldrig få tillräckligt med band merchandise.

Hann efter det även med ett besök på både Friendly's och Walmart. När vi kom tillbaka till hotellet såg vi att temperaturen var uppe i 40 grader. Det var avgörandet i frågan om det skulle bli ett dopp i poolen, det var nämligen numera nödvändigt. Imorgon blir det med högsta sannolikhet det första besöket till Universal.

Karin, här kommer bilderna från New Orleans :D

Eftersom det var dåligt internet och sedan glömska så har det inte kommi upp några bilder från New Orleans men nu kommer de äntligen. Det Bilder som finns är från French Quarters och innan regnet kom så tyvärr blev det inte så många bra bilder. Vi såg många kontraster och förfallna hus från Katrina som gjorde en berörd men det fanns inte någon möjlighet att hinna med att fota det. Man har sett flera inslag på tv men man kan inte förstå hur illa det verkligen är fortfarande om man inte sett det i verkligheten.
Här är bilderna:
Mulåsna som drar runt på turister som inte orkar gå ;) (ett område som kan liknas med gamla stan i storlek)
Spår från Mardi gras
Olika maträtter som är typiska för New Orleans ser inte lika gott ut som det är.
Tvärgata från Burbon street.
Osäkra balkonger enligt Amanda (Dessa ser dock bättre ut än endel andra...)

Bilmuseum i Tampa

Totalt tog jag (Anna) 77 bilder på museet och eftersom det skulle ta hela dagen att ladda upp alla dem har jag valt några som jag tycker är fina ;) Vill man se mer så får ni bjuda över er själva på en fika när vi kommer hem.
Pappas drömbil, CORD 812
2CV sahara
Tatra 603
Tatra
Ångbil
Hanomag
Pappas familjs första bil. DKW
Den här heter säkert något väldigt bra.... men det har jag ingen aning om.
Den här också...
Pappa sa "Linda plastpåsen runt min fot."  Ja då gjorde ju mamma det. Jag tänkte BILDBEVIS!
Vi ses!

Orlandoooo

Nu har vi kommit fram till den sista anhalten på denna resa, nämligen den STORA lekplatsen Orlando. Till vårt stora nöje såg vi att de ha byggt ett gigantiskt outlet och ett stort köpcentrum i närheten. Vi har redan: ätit på (enligt Anna) världens bästa restaurang nämligen Friendly's, badat och handlat lite mat.

Imorgon ska vi lista ut vilka parker vi skall gå på och hur många gånger ;)
//Anna och Amanda

In-N-Out (Animal Style) ÄNTLIGEN!

Det är inte så illa som det låter... Har sedan de första dagarna i USA letat efter en CD och har nu äntligen hittat den. Rubriken är titeln på en av låtarna (minus Äntligen!)

Dagen började med frukost på hotellet mmm :P efter den begav sig Anna och far till ett bilmuseum här i närheten där tog de över 70 bilder och några av dem kommer troligtvis upp imorgon. Under tiden var Amanda och mor kvar på hotellet och gjorde ingen nytta alls ;)

När Anna och far kom hem så åkte vi allesammans till ett stooort köpcentrum där det handlades för fulla muggar. Där hittade vi bland annat CD skivor, Twilight grejer och mycket mycket mer... :)

//Anna och Amanda

Bilder från de senaste dagarna.

Den långa listan med "NO'S" på stranden long beach.

En "liten" bro i Mississippi.

Liten bil STORA hjul...?

Fångtransporten

Busted med jordnötsmör i tänderna :D (notera även mina nya rosa hörlurar)

Två söta damer hjälper barnen över vägen på väg hem från skolan. (De visslade sjukt högt i deras visselpipor)

En ännu längre bro från Tampa till St. Petersburg (Denna gång kom till och med en varning för en lång bro)

Amanda och Panna utanför Salvador Dali museet.
//Anna och Amanda

Och nu även en arrestering...

Inte vi men en man utan adress, för att vara diskret ;)

Idag har varit en av de varmaste dagarna hittills och temperaturen har legat på ca:36°c, så för att svalka av oss besökte vi Salvador Dali museumet som ligger 10 minuter från hotellet. Det fanns stora delar av hans konst samlad där och man kunde se hans utveckling från konst till konstigare ;) Det var ett trevligt museum precis sådär svenskt lagom stort.

Efter besöket började våra magar att kurra speciellt min (Amanda). Körde runt längs gatorna för att hitta något vettigt ställe att utfodra oss på. Hittade sedan ett trevligt ställe som hette winghouse, men när vi kom in serverades vi av tjejer i lite kläder a la Hooters. Maten var helt ok och gjorde sitt jobb.

Resten av dagen spenderades vid poolen för att sedan äta middag på Applebee's även denna kväll. Nu sitter vi och kollar på nyheterna om plan som landat på en skolplan...

Ha det bra och kommentera gärna så vi vet att det är någon som läser.
//Anna och Amanda

Tre fängelser, en fångtransport och tio polisbilar.

Det var några av de saker som vi såg på vägen hit till St. Petersburg vid Tampa Bay. Vi körde längs en liten väg och fick se mycket roligt. Det är kull att se USA bakom fasaderna. Nu när vi har kommit ner så märker man hur mycket fuktigare det är för när man går ut från ett luftkonditionerat rum immar glasögonen igen av fukten och värmen.

Ikväll åt vi på Applebee's. Denna gång så kom Anna ihåg sitt ID-kort och firade därför med två öl ;) Anna och jag tog wraps som tog slut alldeles för snabbt. Till efterrätt blev det en frappuccino från Starbucks. Nu ska vi sova för att ladda inför morgondagen vad nu den har att erbjuda...

6 juni

Idag har vi åkt från Biloxi till Tallahassee. Gårdagens resa längs Gulfkusten bjöd på långa härliga stränder och pampiga hus. Anna och jag gick ut på den vita stranden och läste den LÅNGA listan som tog upp allt man inte fick göra. På eftermiddagen kom det ett enormt regn och åskoväder när vi var på väg till bilen, vilket gjorde oss genomblöta igen...

En dag tre stater. Dagen började i Mississippi, fortsatte längs Alabamas kust för att sedan komma in i nordvästra Florida. Där vi stannade och åt lunch på ett ställe som heter Waffle house. Imorgon ska vi åka ner mot Tampa för att stanna där några dagar.

Haha

Kom precis hem från att ha ätit middag på Applebee's. Allt var gott och inget att klaga på, men anledningen till att vi lägger upp ett nytt inlägg är denna...

Vi kommer in sätter oss allt är frid och fröjd, vi bestämmer oss vad vi alla vill beställa. De senaste dagarna har det inte blivit någon alkohol ute, men kände att det vore trevligt att "lyxa till det". Så när servitören kommer för att ta vår beställning frågar han om ID, då ser man hur Anna kollar hopplöst eftersom hon alltid har haft dubbla ID med sig utom just NU. Så Anna fick snällt dricka barnvänlig dricka haha. Vilket ledde till enhel del kommentarer från en viss person (gissa vem...)

Resten av middagen spenderade vi med att leta Volvo bilar på vägen som gick utanför, de flesta på restaurangen tyckte nog att vi var lite tokiga :)

New Orleans

Ja, då har vi besökt New Orleans :) Vägen dit gick via långa broar som såg halvfärdiga ut och där alla körde galet fort. Blev omkörda av gigantiska långtradare, där det var avspärrat för vägarbete. (Långtradarna kör 120km/h här!)

Så fort vi kom till stadsgränsen började alla övergivna och fallfärdiga hus dyka upp. Ett stort nybyggt hus kunde ligga bredvid ett rasat. Katrina gjorde sig påmind överallt. Att hitta in till French Quarters gick bra men att hitta parkering var en helt annan sak. När vi körde förbi French market blev det en lucka ledig som vi snabbt utnyttjade.

Gick runt på marknaden i värmen och åt på en trevlig typisk New Orleans-restaurang med live musik.
Vädret såg suspekt ut så det blev ingen tur med båt och tur var väl det för vi hann bara till bilen när det började att regna och åska. Körde runt bland alla mysiga hus och gränder tills vi tillslut hamnade i "skumma" kvarter med många skadade hus. Där bestämde vi oss för att åka hem till Slidell.

Stannade vid Starbucks för en koffeinkick. När vi kom ut så öppnade himmelen sig så vi fick springa till bilen. Väl inne i bilen kunde man se och känna ovädret som var utanför, hela bilen gungade när det blåste. Efter ettag började vi rulla den inte allt för långa biten till hotellet, väl framme tog det några minuter tills vi vågade oss ut. Tre sekunder i regn och vi var alla genomvåta. Nu ligger vi och torkar till på hotellrummet för att fortsätta resan österut imorgon. Då bär det av till Biloxi, Mississippi

För er som inte vet så har orkansäsongen precis börjat. Så det är tur att vi är på resande fot.

Ps. Jag(Amanda) kommer att ha träningsvärk i magen i morgon p.g.a. dumma kommentarer från de övriga te.x.: Vi är packade och lever i resväskor. (Tänk vilken syn!)

Nu kommer de försenade bilderna från San Antonio

Monument utanför Alamo med svansmössan i spetsen även kallad David Crockett ;)
Utanför det bevarade delarna av the Alamo. Där fick man inte ta några kort så vi ses på andra sidan.
Efter det gick vi till the Riverwalk och tog en guidad tur med båt. Här är Mor och Amanda på denna.
Sedan var det Anna och Fars tur att bli plåtade på denna tur.
The Riverride
Annapanna och mor med en varsin milkshake med grädde och körsbär.
Amanda posar med sin milkshake vid poolen
Houston we have a problem...;)(Ja, fotot är taget i Houston.)

Heldag i bilen.

Idag började vi resan mot New Orleans. Frukosten i morse var helt okej. Vi har kört längs I-10 west hela vägen och stannade i en stad som heter Lafayette. Där handlade vi på Walmart och åt mat. Att köra i Louisiana liknar inget annat hittills. Under en del har vi kört på en bro i flera mil över ett träsk. Har även åkt förbi städerna Cecilia och Robert :) Sista biten har det varit kö och det har gått lite segt, men nu är vi framme i Slidell som är en förort till New Orleans. Det är helt klart det finaste hotellet som vi har bott på. Imorgon skall vi åka in till New Orleans och göra en heldag.

Beaumont

Nu har vi kommit fram till ett ställe som heter Beaumont som ligger precis på gränsen till Louisiana. Försökte att ladda upp bilder från gårdagen men det gick inte så bra med detta nätverk. Imorgon åker vi vidare emot New Orleans för att stanna där i två nätter och om det finns bättre internet så kommer det fler bilder.
Det här stället känns lite "skummare" än de andra platserna som vi varit på, däremot hittade vi en trevlig restaurang där vi åt en god middag. Ha det så bra!

Bröllop

Hej, hopp i förrgår var det dags för själva bröllopet. Det ägde rum på ett akvarium inne i Dallas. Eftersom vi tillhör familjen fick vi åka dit tidigare och vara med på en fotografering. Därmed träffade vi Nikki i sin fina klänning innan det var dags.
Hela familjen Nilsson med Nikki.
Nikki och Robert under ceremonin.
Efter ceremonin så fick man gå runt på akvariet vilket slutade med att jag (Amanda) fick fågel skit på mig...
I slutet av rundturen stod Nikki och Robert framför det stora akvariet där dykare höll upp skyltar som Nikkis kompisar gjort.
Hela familjen tillbords.
Tacos på bröllop...härligt!
Amerikansk tårta...
...svensk tårta
"Första dansen" :) Aaawwww så putt-i-nutt-igt
Det var ett mycket trevligt bröllop som vi alla kommer att minnas länge. Alla vi har mött är så trevliga och uppskattande. Har träffat många trevliga svenskar och amerikaner som förgyllt tiden i Dallas. Robert, Nikki och hennes föräldrar har ställt upp och gjort våran vistelse i Dallas till en underbar upplevelse. Längtar redan till nästa gång vi ses.
Gårdagen spenderades i en bil på väg till San Antonio. Vi bor på ett riktigt mysigt hotell med rummet in mot en härlig pool.Dagen spenderade vi inne i stan där vi bland annat besökte The Alamo och tog en tur med en båt längs Riverwalk. Vi ska försöka få upp nya bilder så fort som möjligt.